Monday, 13 October 2014

Pocari Sweat (Akihiko Otsuka) dan Danone Aqua (Tirto Utomo)


Persamaan
Pocari Sweat dan Danone Aqua merupakan syarikat menawarkan minuman yang mengutamakan kesihatan .Pocari Sweat merupakan syarikat dari Jepun manakala Danone Aqua merupakan syarikat dari Indonesia .Kedua-dua syarikat mempunyai banyak persamaan dan perbezaan dalam mengorganisasikan dan menjayakan syarikat.

Antara persamaan antara kedua-dua syarikat adalah toleransi kepada kegagalan dimana Syarikat Akihido Otsuka menawarkan minuman kesihatan Pocari Sweat kepada masyarakat dan mengalami masalah minuman tidak diterima oleh penguna . Pocari Sweat yang berasa tawar dibandingkan dengan minuman yang sangat laris pada masa itu adalah minuman rasa manis .Walaupun minuman Pocari Sweat tidak diterima oleh masyarakat ,tetapi Presiden Akihido Otsuka tidak menyerah diri .Mr Akihido Otsuka memutuskan bahawa minuman Pocari Sweat dibagikan secara percuma kepada masyarakat .Minuman Pocari Sweat dibagikan secara besar-besaran kepada ahli sukan pekerja dan sebagainya .Walaupun pembahagian secara percuma menyebahkan Otsuka Pharmaceutical mengalami kerugian yang tinggi tetapi Mr Akihido Otsuka tetap menjalankan strategi tersebut dan seterusnya strategi tersebut berkesan dan masyarakat mula menerima minuman Pocari Sweat .Manakala minuman Danone Aqua juga mengalami kesusahan dalam mengambil tempat dalam pasaran .Minuman Danone Aqua juga tidak diterima oleh masyarakat Indonesia pada permulaan kerana berasa minuman air putih yang percuma lebih diterima dalam masyarakat .Dengan ini ,Mr Rahadian Suwiryo tidak putus asa dan memutuskan memberikan modal atau produk kepada setiap peniaga rokok tiga botol minuman Aqua .Dengan ini,minuman Aqua mula menguasai pasaran secara kecilan pada permulaan dan seterus baru dapat berkembang .Oleh itu ,strategi ini menyebahkan minuman Aqua mula menguasai 10% pasaran dalam restoran ,hotel dan sebagainya .Dengan ini ,minuman Aqua terdapat dimana-mana pasaran .

Selain itu ,antara persamaan lain adalah memasuki pasaran baru yang persaing tidak menyedari .Minuman Pocari Sweat memasuki pasaran Jepun pada April 1980 dan pada masa itu Jepun tidak mempunyai minuman sihat terhadap manusia .Pada masa itu ,minuman yang paling laris di Jepun adalah minuman ringan kadar gulanya pada 12% yang ditawarkan oleh pesaing .Manakala minuman Danone Aqua merupakan minuman kesihatan yang pertama ditawarkan di Inonesia .Mr Rahadian Suwiryo menawarkan minuman kesihatan Danone Aqua pada tahun 1973 dan pada masa itu ,minuman yang paling laris di Indonesia adalah minuman ringan yang berwarna merah .Minuman Danone Aqua merupakan minuman kesihatan pertama di Inonesia dan pada tahun 1980 ,pesaing mula menawarkan minuman kesihatan di pasaran .Walaupun terdapat pesaing ,tetapi minuman Danone Aqua telah mengusai pasaran dan jualannya mula meningkat 10 kali ganda dari tahun 1998 hingga 2012 .

Seterusnya ,antara persmaan lain adalah strategi untuk mengubah pemikiran pengguna .Syarikat Pocari Sweat dan Danone Aqua berusaha untuk mengubah pemikiran ,cita rasa ,kuasa beli terhadap minuman mereka .Apabila Presiden Akihido Otsuka menguji coba ke 1000 kali ,beliau melahirkan idea dengan mencampurkan cairan infus dan serbuk intan dan hasilnya minuman Pocari Sweat yang dapat memenuhi cita rasa pengguna .Campuran yang dihasilkan menyelesaikan masalah kadar gula yang tinggi jika menggunakan zat pemanis .Manakala minuman Danone Aqua mengalakkan pengunaan minuman pada masa dahaga atau selepas sukan membolehkan pengguna menerima cita rasa minuman Danone Aqua .

Perbezaan

            Antara perbezaan minuman Pocari Sweat dan minuman Danone Aqua adalah cara promosi yang berbeza .Minuman Pocari Sweat menggunakan pembahagian secara percuma dengan besar-besaran untuk mempromokan minumannya.Syarikat Pocari Sweat membahagikan minumannya di kawasan sukan ,sauna dan sebagainya .Dengan membahagikan minuman secara percuma dapat memujuk pengguna untuk mencuba minumannya .Manakala minuman Danone Aqua menggunakan cara promosi denggan memberi sponsor kepada aktiviti-aktiviti sukan ,pertandingan marathon dan sebagainya .Selain itu ,syarikat Danone Aqua juga mempromokan minumannya dari rumah ke rumah (door by door) di kawasan perumahan supaya minumannya tidak hanya dinikmati oleh golongan menengah atas .Presiden Danone Aqua Mr Rahadian Suwiryo juga memutuskan untuk menaikan harga minumannya supaya mengubah persepsi penguna iaitu harga tinggi sama dengan kualiti tinggi.

Selain itu ,antara perbezaan lain adalah Syarikat Danone Aqua menlaksanakan usahasama dengan Danone .Usahasama membolehkan 2 syarikat berkonsi pengalaman ,teknologi ,cara pengurusan dan sebagainya .Dengan usahasama ,2 buah syarikat dapat mengurangkan persaingan dan seterusnya mengatasi persaingan lain .Dengan usahasama ,kedua-dua syarikat memberi kesan baik satu sama dengan lain untuk menjalankan perniagaan .Hasil dari usahasama ,jualan pada tahun 1998 adalah 1millian liter dan meningkat 10 kali ganda ke 10 millian liter pada tahun 2012 .



Strategi Analisi

            Mr Akihido Otsuka merupakan seorang yang berpandangan panjang .Pada tahun 1973 ,Rokuro Harima penanggungjawab pengembangan minuman memperkenalkan cairan infus kepada Mr Akihido Otsuka dan beliau menangungkan dan menyatakan bukan masa untuk menperkenalkan .Pada thun 1976 ,selepas Mr Akihido Otsuka mejadi presiden Otsuka Pharmaceutical dan memutuskan untuk memperkenalkan minuman cairan infus kerana pada masa itu masyarakat mula mengutamakan kesihatan seperti trend olahraga jogging ,alat jogging dan sebagainya.Oleh itu ,Mr Akihido Otsuka merupakan seorang yang berpandangan jauh dan memperkenalkan minuman Pocari Sweat tepat pada masanya .

            Selain itu ,Mr Akihido juga merupakan seorang yang berani mengambil risiko dengan membahagikan minuman secara percuma dengan besar-besaran di kawasan sukan ,sauna dan tempat bekerja .Walaupun pembahagian merugikan syarikat tetapi Mr Akihido Otsuka terus melaksanakan kerana dia yakin bahawa minuman Pocari Sweat akan Berjaya dan menguntungkan syarikat pada masa akan datang .


            Manakala Mr Rahadian Suwiryo merupakan seorang yang berani mengambil risiko iaitu meningkatkan harga minuman Danone Aqua .Mr Rahadian Suwiyo ingin mengubah persepsi penguna iaitu terhadap harga menentukan kualiti produk .Apabila harga minuman Danone Aqua meningkat malah jualannya tidak menurun tetapi meningkat dan memyebabkan Syarikat Danone Aqua menikmati keuntungan .Selain itu ,Mr Rahadian Suwiryo merupakan seorang usahawan yang menjalankan tanggungjawab sosial dengan membekalkan air bersih kepada masyarakat seperti program mendidik para ibu tentang kebaikan air sihat .Dengan ini ,minuman Danone Aqua menjadi kenal di pasaran .

No comments:

Post a Comment